nour fog overgaden

Overgaden i juni

foto: Nour Fog, 2019

15. juni – 25. august 2019
Fernisering d. 14. juni kl. 17-20

Nour Fog: Body Objects

På sin første store udstilling skaber danske Nour Fog et sanseligt landskab af objekter i keramik, papmaché og skulpturler, hvor det organiske og geometriske spiller sammen med resonans, klangflader og en let tåge.

Nour Fog har siden sin afgang fra Det Jyske Kunstakademi i 2016 været optaget af samspillet mellem skulpturelle objekter og lyd. Til Overgaden præsenterer han tre nye installationer, som på forskellig vis integrerer formgivning, teknik og lyd. Værkerne leder tankerne hen på en sårbar, følsom og sansende krop og balancerer i sit formsprog mellem et modernistisk formsprog og et udsagn fra en fremmed science-fiction-fortælling.

De tre installationer bærer titlerne Non Binary Objects, Siren og Organs, og er skabt i henholdsvis keramik, i papmaché pulp samt i skulpturler. Skulpturerne varierer i størrelse og udtryk – en er gigantisk og indtager rummet med sin overdimensionerede kropslighed, mens andre fremstår som mindre familier af keramiske objekter eller måske små grupperinger af vækster fra et fjernt univers. Værkerne rummer en verden af associationer og trækker på så forskellige referencer som den menneskelige anatomi, horninstrumenter, Venus fra Willendorf og klassiske grundformer fra vaser og krukker.

Centralt i udstilling står lydskulpturen Siren , hvor kunstneren har ladet sig inspirere af alarmsireners tragtformede lydforstærkere. Værkets lyd både lokker og skræmmer med sin menneskelige og dog mekaniske kalden. Som en alarmsirene går den med jævne mellemrum i gang og skaber en foruroligende usikkerhed om, hvorvidt den vil advare os om noget faretruende eller blot synge os en intergalaktisk serenade.

Fra værket Organs vil en fin røg langsomt bevæge sig ud skulpturenes åbninger og lægge sig som en let tåge i udstillingsrummet. Og på gulvet vil det metalliske keramikværk Non Binary Objects, der består af organiske og geometriske former imitere en elastisk og transformativ kropslig organisme med refererer til kroppens åbninger, hårdhed, blødhed, aktive og passive tilstande.

Med Body Objects skaber Nour Fog et sanseligt og vibrerende rum, der sætter fokus på kroppen som en sensuel, dragende og længselsfuld størrelse.

Nour Fog (f. 1981) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2016. Han har siden da udstillet på blandt andet Sydhavn Station og Galleri Image og har performet adskillige steder med hans og Maj Kjærsigs lydprojekt Duo Demona.

Molly Haslund, 2019, foto: Mathilde Haaning

Molly Haslund: Teenagere spiser vaffelis

Den danske kunstner Molly Haslund inviterer publikum ind i en verden af baggårde, skrabelodder, børn på knager og vaffelis-spisende teenagere. Blandt silkedyner med vedbendbetræk og et konfettidækket gulv møder man en karakter, der er iklædt vedbend, en paryk med en ti meter lang fletning og en klovnenæse lavet i 18 karat guld.

Molly Haslund har gennem en årrække udforsket en vifte af kunstneriske udtryk – fra performance over musik til skulptur samt sociale og bevægelsesorienterede praksisser. Herigennem undersøger hun, hvad der påvirker os, adskiller os og binder os sammen som mennesker. Gennem skalering, placering og materialevalg får genkendelige genstande nye betydninger og antyder potentielle og ofte paradoksale sociale situationer. Via skulpturer, objekter, kostumer og props, der står for sig selv eller optræder i performances, sætter hun det at være en del af et fælleskab i perspektiv.

På sin første store soloudstilling tager Molly Haslund udgangspunkt i ting, som hun har mødt, set, fundet eller oplevet. Påvirket af sit nærmiljø på Nørrebro samt erindrede provinsmiljøer og observerede hverdagslige situationer har hun til Overgaden skabt et helstøbt humoristisk og surrealistisk landskab – filtreret igennem Haslunds særlige performative og tragikomiske æstetik.

Publikum vil på deres vej igennem udstillingen befinde sig i underfundige scenarier af videoer, installationer og skulpturer, hvor teenagere spiser vaffelis og børn hænger på knager. Blandt værkerne er desuden en kæmpestor dyne med vedbend-dynevår lavet i silke, en scene fyldt med fundne stole, hvorfra publikum selv kan performe eller hænge ud samt et gigantisk skrabelod i tekstil. Udstillingens elementer bindes sammen af gulves konfettibelægning, som trækker et spor igennem rummene.

Centralt i udstillingen står et syret VR-videoværk med to begyndelser og to slutninger, hvor en karakter med en ti meter lang fletning udveksler sin kampklare kunnen med et karatehold i Nørrebros baggårde.

Med Teenagere spiser vaffelis udfolder og udforsker Molly Haslund med lige dele poesi, pop-art og leg en urban fortælling om kroppen som social organisme, om overgangen fra barn til voksen samt om mennesket som både individ og fællesskabssøgende rituelt væsen placeret mellem natur og kultur.

På ferniseringen vil publikum kunne opleve performancen Teenagere spiser vaffelis.

Molly Haslund har en Master of Fine Art fra Glasgow School of Art, Skotland, og tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Haslund har performet og udstillet ekstensivt i Danmark og Sverige samt Glasgow, London, Kyoto, Berlin, München, New York og Philadelphia. Senest har hun udført tre offentlige skulpturer til pladsen foran Lund Kunsthal, Sverige. Molly Haslund bor og arbejder i København.




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.