Anori PR-foto

Kvinderne kommer!

Foto: Den dramatiske kærlighedsberetning Aroni (2018, Karitas Productions) fra Pipaluk K. Jørgensens grønlandske spillefilm med Nûkaka Coster Waldau i hovedrollen.

Den tredje udgave af den årlige filmfestival Nordatlantiske Filmdage foregår 1.-9. marts på Nordatlantens Brygge. Og i år er hovedtemaet Kvinder & film.

Kvinderne kommer, får man lyst til at råbe. Og det skyldes udviklingen i både færøsk, grønlandsk og islandsk film. Ovenpå flere år, hvor stort set alle spillefilm har været af mænd, har de sidste par år har budt på stærke film – og ikke mindst debutfilm – af kvindelige instruktører.

Derfor sætter årets Nordatlantiske Filmdage fokus på kvinder og film med et program, der byder på de nyeste spillefilm såvel som både nyere og ældre milepæle fra filmhistorien. Derudover er der en fornem række instruktørbesøg. Mød blandt andre grønlandske Pipaluk K. Jørgensen, der debuterede i 2018 med kærlighedsdramaet Anori (2018), færøske Maria Winther Olsen, der viser sin spillefilmdebut Nina (2018), og islandske Ísold Uggadóttir, der vandt prisen for bedste instruktion på Sundance-filmfestivalen i fjor med filmen And Breathe Normally, som åbner festivalen 1. marts.

Islandsk BAFTA-vinder og færøsk filmjubilar
Blandt gæsterne er også Valdís Óskarsdóttir, der blev uddannet filmklipper fra Den Danske Filmskole i 1991. Hun vandt bl.a. en Robertpris for sin klipning af Thomas Vinterbergs Festen (1998) og en BAFTA-pris for sin klipning af den amerikanske film Evigt solskin i et pletfrit sind (Michel Gondry, 2004), før hun instruktørdebuterede 2008 i Island med den urkomiske og dogmeinspirerede roadmovie Country Wedding. Og ud over at vise og drøfte filmen lørdag den 9. marts fortæller hun dagen efter om sin fascinerende karriere i filmverdenen i en samtale med filmjournalist Nanna Frank Rasmussen.

Blandt de øvrige filminstruktører, der gæster festivalen, er den islandske veteran Guðný Halldórsdóttir, der viser sin Laxness-filmatisering Husets ære (1999), og debutanten Ása Helga Hjörleifsdóttir, der viser sin coming-of-age film The Swan (2017). Og så er der den nu 30-årige film Atlantic Rhapsody, der ikke blot var den første færøskproducerede spillefilm, men også blev instrueret af en kvinde, Katrin Ottarsdóttir, der drøfter den ved en særlig jubilæumsvisning.

Fortid, nutid, fremtid

I serien Kvinder & film vises også dokumentarklassikeren Inuit fra 1940 af den danske fotograf og filminstruktør Jette Bang. Den er i øvrigt også relevant for filmdagenes miniserie DOX: Nordatlanten i dansk optik, hvor man kan se tre danske dokumentarfilm fra hver sin epoke og med hver sit blik på livet i de tre nordatlantiske lande – fra Islandsfilmen Billeder fra Island (1939) over Ulla Boje Rasmussens portræt af en færøsk bygd i 1700 meter fra fremtiden (1991) til Lasse Laus Lykkelænder (2018), der tematiserer gængse forestillinger om grønlandsk identitet.

Ud over serierne præsenterer Nordatlantiske Filmdage et par særarrangementer. Ved det ene vises portrætfilmen Zacharias, om en enestående færøsk bonde, og ved det andet de udvalgte kortfilm, som i år er nominerede til den færøske filmpris Geytin. Halvdelen af dem er af kvinder, deriblandt Sára Wang og Maria Guldbrandsø Tórgarð, som også repræsenterer morgendagens kvindelige spillefilmsinstruktører.

Filmfestival med udsyn
Kvinderne kommer, ja. Og Nordatlantiske Filmdage 2019 er klar til at fejre dem og både vise og drøfte deres værker. Tre af filmene vises desuden i Øst for Paradis i Århus 7.—9. marts, og i København foregår filmfestivalen 1.—9. marts på Nordatlantens Brygge, hvor der indrettes en moderne biograf i toppen af det gamle, smukke pakhus ved havnefronten.

Læs mere på www.nordatlantens.dk/filmdage




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.