Tora Schultz og Isabella Solar Villaseca på O – Overgaden
Denne november på O – Overgaden fokuseres på blotlagte magtstrukturer og politisk pulserende rytmer, når vi slår dørene op for årets INTRO-udstillinger af Tora Schultz (DK) og Isabella Solar Villaseca (SE). Udstillingerne er de unge kunstneres første store soloudstillinger, og de rammer ned i højaktuelle debatter om køn, ligestilling og frihed i splittede politiske landskaber. Begge udstillinger er udviklet som en del af O – Overgaden INTRO, et skræddersyet 1-årigt samarbejdsforløb, der tilbydes til særligt udvalgte unge kunstnere.
Tora Schultz: The Devil’s Contract, 2021. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Tora Schultz
Bitch on Wheels
Dødsdrift, dukker, bilsammenstød, bælter, barrierer og bondage udgør nogle af de motiver, som er i spil i Tora Schultz’ første store institutionelle soloudstilling, Bitch on Wheels, som åbner på O – Overgaden. Motiverne, der hver især peger på en fastspændt eller bevægelsesløs tilstand, gennemsyres af den subtile magt og machismo, der ligger gemt i almindeligt møblement og industrielle former – fra gjorden, der udspændes som sæde i en lænestol, til testdukker til biluheld, der er standardiserede og dermed privilegerer nogen kroppe fremfor andre. Således blotlægger Schultz med lige dele sarkasme og skulpturel præcision den strukturelle ulighed, som klassiske brugsgenstande, vi kender fra dagligdagens design, skaber,
Konkret præsenterer Schultz en række nye skulpturer, hvis sammensatte materialevalg spænder fra bilindustriens polerede flader til møbelindustriens formspændte træ. Én skulpturel serie anvender eksempelvis den svenske designer Bruno Mathssons populære modernistiske designklassiker “EVA-stolen”. I Schultz’ version bliver stolekroppenes armlæn bundet (læs: tvunget) sammen eller stolens hørgjord bliver udskiftet med en sikkerhedssele af hård nylon. En anden serie af galvaniserede stålskulpturer refererer til almindelige trafikhegn, som med Schultz’ simple greb forandres og får bløde og sensuelle former. Dette resulterer i, at hegnene ligner sengegærdet på en dobbeltseng. En tredje serie fokuserer på en kvindelig testdukke til biluheld, som er 3D-printet og autolakeret. Dukkens navn “EVA” går igen i udstillingen og skaber et slags urbillede på det kvindelige køn og dets “syndighed”.
Hverdagens objekter – hvis standardiserede mål og former gentages med ukritisk selvfølgelighed – dissekeres således bogstaveligt talt i Schultz’ hænder, idet designmaterialet nedbrydes til dets basale dele for så at blive eksponeret. Værkernes nye sammensætninger af velkendte materialer udstiller den stereotype forudindtagethed, som ligger nedfældet i vores omgivelser, på samme måde som udstillingens titel henviser til den stereotype profilering af kvinder som temperamentsfulde og uregerlige, såkaldte: “bitches on wheels”.
Tora Schultz (f. 1991, DK) er uddannet fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (2021). Hun har i løbet af det seneste år udstillet på Bizarro, Den Frie og Palace Enterprice (København), Le Bicolore (Det Danske Hus i Paris) og SKF/Konstnärshuset, Issues og Tre Kronor (Stockholm). I 2021 modtog Schultz Niels Wessel Bagges Kunstfonds hæderslegat. Bitch on Wheels er kunstnerens første, store institutionelle soloudstilling og er kulminationen på Schultz deltagelse i O – Overgadens 1-årige post-graduate program INTRO.
O – Overgadens INTRO-program er skabt med generøs støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden. Schultz’ udstilling er yderligere støttet af Statens Kunstfond, Minister Erna Hamiltons Legat, Lemvigh-Müller Fonden, Beckett-Fonden
Isabella Solar Villaseca: Beware of the Giant, 2022 (stillbillede fra video)
Isabella Solar Villaseca
Memory Marketplace
“Rhythm is a dancer” erklærede et berømt 1990er trancehit. Og netop rytmen – såvel som dansen ¬¬¬– er grundstenen i Isabella Solar Villasecas kunstneriske praksis. I både film og skulpturelle værker trækker Villaseca på sin chilenske afstamning og svenske opvækst i Stockholms forstæder, hvor det at samles og danse var en fejring af en fælles kultur og et fædreland tabt til Pinochets fascisme.
Memory Marketplace er Villasecas første store institutionelle soloudstilling og heri præsenterer hun en serie nye værker, der omfatter en ny film, et stort gymnastiksalslignende dansegulv, en række statement T-shirts og arkitektoniske elementer, der mimer den monumentale stadiontribune og præsidentpaladsets spanske balkon. I filmen Beware of the Giant stråler en montage af pixelerede og fundne filmoptagelser fra en stor, kommerciel LED-skærm. Materialet trækker konfliktzonen fra det chilenske militærkup i 1973 helt frem til de nuværende opstande og voldsomme konflikter i samtidens Chile. Fascisme eller økonomisk vold –Villasecas værk afslører en historie med dybe sprækker af social konflikt og strukturel, økonomisk ulighed, der fortsat eksisterer trods dét, at Chiles diktatur for længst er borte.
Filmen er akkompagneret af et soundtrack af latinamerikansk folkemusik og protesthymner fra Victor Jara og Margot Loyola sammen med Cueca-dans og slagsange som “El pueblo unido jamás será vencido” (det forenede folk vil aldrig blive besejret). Rytmens lige dele festlighed og melankoli er det tilbagevendende epicenter i Villasecas gribende historiefortælling. I undersøgelsen af hendes ophav fungerer musikken som kulturelt bindemiddel, der væver spørgsmål om krig, migration og politisk- og samfundsmæssig ustabilitet sammen, på tværs af landegrænser og tid. Sammen peger værkerne på, hvordan protestsangen og de populære, folkelige rytmer virker forførerisk, hvilket på den ene side fremkalder samhørighed og solidaritet og på den anden side kan bruges manipulerende i hele spektret fra mørkere politiske kampagner til trancepop, TikTok-memes og brølende forbrugerisme.
Som del af projektet og afsøgning af hendes kulturelle arv har Villasecas foretaget en længere researchrejse til Chile, som har informeret arbejdet med udstillingen. Her beskriver Villaseca:
“Rejsen hjalp mig ikke kun med at øge min forståelse af traditionel chilensk kultur, den gav mig også en mulighed for at forstå den aktuelle tilstand i landet: udfordringerne, potentialet og vigtigst af alt, modstandskraften.”
Citatet er fra et essay skrevet af Villaseca i forlængelse af hendes rejse. Essayet kan læses på idoart.dk
Memory Marketplace vil omfatte en mini-folkefestival, der vil byde på sydamerikanske snacks, musik, artist talk og filmscreening. Datoen vil blive annonceret senere.
Isabella Solar Villaseca (f. 1992, SE) bor og arbejder i København og er uddannet fra Bergen Kunstakademi (2027) og Det Kongelige Danske Kunstakademi (2021). I 2021 var hun en af modtagerne af Poul Erik Bech fondens kunstpris. Memory Marketplace er kulminationen på Villasecas deltagelse i O – Overgadens 1-årige post-graduate program INTRO.
There are no comments
Add yours