3oovergadenstill_knotsofecphore_00nymann2022.jpeg

O – Overgaden:Helene Nymann og Marie Kølbæk Iversen

O – Overgaden åbner to store soloudstillinger af Helene Nymann og Marie Kølbæk Iversen den 26. august
O – Overgaden indleder den nye sæson med to igangværende kunstneriske ph.d.-projekter, udfoldet som store soloudstillinger af Helene Nymann (DK) og Marie Kølbæk Iversen (DK). Med de to projekter viser O – Overgaden, hvordan ny kunstnerisk forskning er optaget af verden og kan bidrage med højaktuel viden. Oplev to sanselige og tankevækkende udstillinger, som stiller spørgsmål til vores kollektive erfaringer, forståelse af tid og natursyn – på en jordklode i økologisk krise befolket af mennesker med vidt forskellige virkelighedsopfattelser.
Helene Nymann: Erindringsteknikker og oplevelser, der lagrer sig i os
_Knots of Ecphore_ [1] 27. august – 23. oktober 2022
Fernisering: fredag d. 26. august 2022 kl. 17-22
Hvad repræsenterer en knude fra inka-riget bundet for tusinder af år siden? Eller hvad med en søsnegl, som har påvist, at hjernens neuroner affyrer elektricitet og danner ‘synapser’, som konstant ændrer vores plastiske nervesystem? Helene Nymanns udstilling _Knots of Ecphore_ tager os med på opdagelse i hukommelsen og undersøger, hvordan vi kan åbne op for de mange lag, der findes i en oplevelse.
I Nymanns nye, store videoværk _Kluddermor_ (_Meshmother)_ væver dansende kroppe sig ud og ind ad hinanden på en stor projektion, der svæver gennem O – Overgadens overetage på et gennemsigtigt lærred. Sammen med en serie af glasskulpturer og tværfaglige forskermøder, som sætter fokus på erindringsteknikker og hukommelses-forskning og med invitationen om selv at knytte minder i udstillingen, lægger værket op til refleksion omkring, hvordan vi husker (eller glemmer) det, vi gør. Hvordan fungerer vores erindring på et individuelt og kollektivt plan? Og hvordan kan vi dele vores oplevelser med dem, der kommer efter os?
I udstillingsperioden inviterer Nymann og forskere fra gruppen EER (Experimenting, Experiencing, Reflecting) til forskellige metode-introduktioner og eksperimenter, som gæster på O – Overgaden kan deltage i. EER, som Nymann selv er en del af, er et samarbejde mellem kunst og videnskab om perception, kollektivitet og eksperimentel overførsel af viden i det offentligt rum initieret af forsker i antropologi og biologi ved Aarhus Universitet Andreas Roepstorff og kunstner Olafur Eliasson.
Med udstillingens danseperformance, mikrofænomenologiske interviews, publikumsinteraktioner og samtaler indsamler Nymann data, som vil danne fundament for hendes videre forskning og kommende værker.
Helene Nymann (f. 1982, DK) er uddannet fra Goldsmiths University, London, og Malmø Kunstakademi i 2014 og bor i København. Hun er ph.d.-studerende på Aarhus Universitet ved forskningsinstituttet Interacting Minds Centre med projektet Memories of Sustainable Futures: Remembering in the Digital Age støttet af Novo Nordisk Mads Øvlisen-stipendiet. Helene Nymann har udstillet både i Danmark og internationalt, bl.a. på New Museum (New York) og Friedman Gallery (New York) Konsthall Lund (Sverige), Kunsthal Aarhus, ARoS og Kunsthal Charlottenborg.
Marie Kølbæk Iversen: Tag et dybt kig i tiden med østatlantiske havfolkeviser og Atlanterhavets ældgamle haj, havkalen
_Rovhistorier_ [2] 27. august – 23. oktober 2022
Fernisering: fredag d. 26. august 2022 kl. 17-22
I Marie Kølbæk Iversens soloudstilling _Rovhistorier_ krydser to spor hinanden: Det ene trækker et spor fra de vestjyske folkeminders gamle fortællinger, det andet fra det nordatlantiske havdyb, hvor hajen ‘havkalen’ lever. Sammen udfolder de to spor overset viden fra vores hjørne af planeten og spørger, om et dybt kig i tiden kan generere nye perspektiver på de historiske udviklinger, der har ført til en samtid i krise, og klæde os bedre på til at gå fremtiden i møde?
I arkivmateriale og havfolkeviser fra sin vestjyske hjemegn vest for Herning har Kølbæk Iversen fundet konturer af en natur-etik og en modstand mod nationalstatens udnyttelse af mennesker-og naturressourcer, som længe er blevet underkendt eller glemt. Samtidig har Kølbæk Iversen, i samarbejde med marinebiologiske forskere fra Grønlands Naturinstitut og DaMBIC ved Syddansk Universitet, lavet mikroskopiske filmoptagelser inden i øjelinsekernerne på hajarten havkal–også kendt under navnet grønlandshaj–der med sine op til mellem 272 og 512 års levetid kommer til at opleve fremtider, som du og jeg aldrig vil kende.
Når Kølbæk Iversens i sin udstilling lader os indtage havkalens blik–og via havfolkeminderne hensætter os til havets dyb–åbner hun vores øjne for skalaer og perspektiver, der strækker sig langt hinsides vi menneskers afgrænsning i tiden.
På O – Overgaden bliver Kølbæk Iversens undersøgelser til videoinstallationen _Rovhistorier_ og musikprojektet _Donnimaar. O Tilli_. Musikprojektet er baseret på traditionelle havfolkeviser, som i 1870’erne blev nedfældet af Evald Tang Kristensen efter feltarbejde på den vestjyske hede. Her mødte han også Marie Kølbæk Iversens tip-tip-tip-oldemor Johanne Thygesdatter, som på den måde har bidraget til havfolkets historisering. Kølbæk Iversen opfører sang fra _Donnimaar. O Tilli_ på O – Overgaden til efterårsjævndøgn ved solnedgang den 23. september kl. 19.06.
Marie Kølbæk Iversen (f. 1981, DK) bor og arbejder mellem København og Oslo. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008 og afslutter i 2022 sin praksisbaserede kunstneriske ph.d. mellem Kunstakademiet i Oslo og Aarhus Universitet. Her har hun undersøgt aktiv mytisk tænkning og rædslens transformative potentialer mellem moderne og ikke-moderne verdener. Kølbæk Iversen har udstillet og performet bredt både i Danmark og internationalt herunder på Henie Onstad Kunstsenter (Norge), Kai Art Centre i Tallinn (Estland), den 11. Gwangju Biennale (Sydkorea), _Biennale de l’image en mouvement (BIM)_ (Schweiz og Australien) og på Louisiana.
Fokus på kunstnerisk forskning på O – Overgaden
I tillæg til de to udstillinger af kunstnerisk forskning, afholder den internationale kunstner Cally Spooner (UK), som er tilknyttet O – Overgaden med sit igangværende Ph.d. projekt _DEAD TIME_, i efteråret en åben samtalerække på O – Overgaden, der dykker ned i begrebet performance i relation til det vestlige samfundets tidsforståelse og præstationskultur.
Du kan i efteråret også være med, når O – Overgaden inviterer Spooner, Nymann og Kølbæk Iversen til at mødes til en fælles Artist Talk, som stiller skarpt på deres erfaringer med kunstnerisk forskning.
Læs mere på O – Overgadens hjemmeside [3]

Links: —— [1] www.overgaden.org/da/exhibitions/research-exhibition [2] www.overgaden.org/da/exhibitions/histories-of-predation [3] www.overgaden.org/da/events/symposium-cally-spooner-deadtime-talks-1-asynchronicity




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.