ida soebder thorhauge

Nye udstillinger i Overgaden

Foto: Ida Sønder Thorhauge 

Kunsthallen O – Overgaden åbner den 13. august to nye soloudstillinger af Ida Sønder Thorhauge og Carl Emil Jacobsen sammen med udstillingsprojektet Psychopathia Sexualis. Ferniseringen finder sted fredag d. 13. august kl. 15-22 og alle er velkomne.
Maleren Ida Sønder Thorhauge (f. 1990, DK) kaster sig med selvsikker oprigtighed over klicheerne: Med dødningehoveder, heste, nøgne figurer, blomster og sommerfugle træder hun ufortrødent ind i en tradition af ekspressionisme og symbolik, som hun maler sig op imod og gør til sin egen. Thorhauge har lavet en serie af storskala oliemalerier særligt til udstillingen på Overgaden, hvor vi følger androgyne figurer i en livscyklus fra ung til gammel. Bagved yndige og genkendelige ornamenter lurer en dunkel, formløs følelse af uro.
At være kvindelig maler er en kamp mod en kunsthistorie, som altid allerede er domineret af mænd. På Overgaden går Ida Sønder Thorhauge ufortrødent ind i denne historie og gør den til sin egen: Hendes nye serie af storskala oliemalerier med arkaiske motiver tilbageerobrer en repræsentation, der ellers sjældent spirer fra feministisk tænkning.
Thorhauge maler nøgne mennesker i naturen, muskuløse heste, dødningehoveder og sommerfugle. Men ved at bruge disse velkendte, symboltunge motiver muliggør hun en grundlæggende gentænkning af denne type billeder. Blikket på maleriernes kroppe, hvis køn er svære at bestemme, lader til at tilhøre kroppene selv. Hestene er underfundige væsener, snarere end de er kampdyr.
Når Overgaden fredag den 13. august åbner soloudstilling af Ida Sønder Thorhauge i kunsthallens underetage, udfolder der sig en verden af androgyne figurer i flere generationer, måneskin, blomster, sommerfugle og smukt, snoet hår. Thorhauges værker emmer af en genkendelig yndighed, men de bærer også på en dunkel fornemmelse af hemmeligheder og uro. De menneskelige figurer har et ubestemmeligt humør og deres baggrunde viser opløste nattelandskaber og gådemættede måner. Forhandlinger mellem styrke og skrøbelighed er tilstede overalt. En subtil dualisme og en kærlighed til mellemrummene samler sig i et udtryk, der er lige så helstøbt, som det er underspillet og udfordrende.
Thorhauges maleriverdener punkterer de figurative mytologier en efter en. Når klicheer bæres som smykker, kan de få nye liv.
Carl Emil Jacobsens (f. 1987, DK) store organiske skulpturelle objekter møder modernismens tunge arv med både knusende og hengivende favntag. Spredt ud over Overgadens kølige stengulve ligger de voluminøse, skulpturelle værker, som var de kropsdele, overdimensionerede redskaber eller erotiske fetichobjekter. Deres grovkornede overflader af brændte pastelfarver drager alle sanser – ikke mindst øjet.
Den tunge arv fra modernismen har en særlig tiltrækningskraft på Jacobsen og som så mange før ham, sætter han den voluminøse, abstrakte skulptur i centrum. Men først og fremmest handler hans værker, som man næsten ikke kan holde fingrene fra at udforske, om kroppens komplekse sansning. Hvordan kan de “modernistiske”, abstrakte former tale til os på nye måder, gennem sansning, og manipulere os til at danne nye associationer?
Jacobsen er samtidigt dybt inspireret af naturens uendelige foranderlighed, hvilket ses i hans arbejde med at producere farvepigmenter. Han knuser, maler og pulveriserer sten, mineraler, teglsten og grus – fundet i det danske landskab især omkring sit atelier i Ry – materialer, der kortlægger en særlig stedsspecifik farveskala og iklæder hans objekter dragende farver som dyb terrakotta, mælket okker og sart lyserød.
I _Comb a Hairy Doughnut Flat _skruer Jacobsen op for legen med både formgivning, farve og scenografi. Udstillingen, der præsenterer en helt ny serie af skulpturelle pigmentbemalede værker samt et rum af skitseværker, er bygget op som en scenografi, der forandrer sig i tre radikalt forskellige opsætninger i udstillingens levetid, hver af 3 ugers varighed. Vender man tilbage til udstillingen flere gange, vil man opleve Jacobsens skulpturer i et forandret landskab.
Carl Emil Jacobsen (1987, DK) er uddannet industriel designer fra Kolding Designskole (2012) og arbejder i feltet mellem kunst og design. Hans værker er blevet udstillet på bl.a. The Curio, Chart Art Fair, Forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg, Patrick Parrish Gallery, New York, Galerie Maria Wettergren, Paris, Piscine, Århus og Rundetårnet, København. I 2018 deltog han i den prestigefulde design udstilling MINDCRAFT18 i Milano. I 2020 modtog Jacobsen Statens Kunstfonds toårige __karriereudviklingsprogram__ “Den unge kunstneriske elite”._




Der er ingen kommentarer - endnu.

Send

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.