Spetakulær test af Heat 2 x raket motor i Københavns Suborbital

Vi står her på B/W dokken og afventer prøvekørslen af raket heat 2 København Surborbitals. Her hvor vi befinder os udkæmpede den danske Kong Frederik den 6 og Lord Nelson fra den engelske flåde i 1807 et søslag.

Det er anden gang man tester raketten, det første forsøg var i maj måned hvor der forekom tekniske problemer med tryksensoren og testen blev udskudt. Hele projektet er open source, non profit og er drevet af et frivillig rumprograms initiativ.

Vi ser på VTC 3 prøvestanden, det vertikalt sillet affyringstårn , og som man kan se er raketten fastgjort til tårnet som forhindrer den i at lette. Jeg vil blive stående på stedet og forhåbentligt forløber testen med godt resultat, fordi det er en såkaldt statisk test hvor teknikerne gennemgår alle vigtige systemer.

Opstarten af motoren er sat til 1500 lokal tid, lad os se hvad der sker.

Lørdag eftermiddag på Holmens skibsvært blev der testet den hidtil største, tungeste samt mest kraftfulde raketmotor nogensinde, konstrueret af Copenhagen Suborbitals

Om raketten

Den 10 meter høje raket forbrænder en kombination af af flyende ilt og alkohol som skaber et tryk på 1200 kg som driver raketten fremad, kraften svarer til 100.000 hestekræfter. Forbrændingsgasserne bliver udledt gennem to dyser, derved kan raketten på grund af det høje tryk opnå en hastighed på 4000 km/h og en højde på 100 km, som er uden for jordens atmosfære.

Under testen var det planlagt at motoren skulle være tændt i 90 sekunder, men kun efter 14 sekunder blev teknikerne nødt til af afbryde , grundet tekniske problemer med et kølesystem. Fejlen lå i et termisk skjold som separerer fremdriftstrykket og køleflow.

Raketmotoren blev under testen ødelagt i det omfang, at man desværre ikke kan gennmføre yderligere tests. Kameramonitoreringen som var placeret direkte ved affyringstårnet tog også skade, værst gik det ud over 3 højhastighedskamerarer som belv totalt skadet.
Udviklerholdet må nu tilbage på tegnebordet og udvikle en ny raket.

 




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.