overgaden2

Nye udstillinger i Overgaden

Oreet Ashery: Party for Freedom

I tiden 7.09.2013 – 27.10.2013 og med fernisering: Fredag d. 6. september 2013 kl. 17-20 er det muligt at se følgende udstillinger i Overgaden:

Oreet Ashery: Party for Freedom
I frihedens navn kan meget retfærdiggøres – politiske højredrejninger, ytringsfrihedens grænseløshed, terrorlovgivning og argumenter for at føre krig. Den internationalt anerkendte kunstner Oreet Asherys første soloudstilling i Danmark går i kødet på nogle af de højspændte politiske emner, som ofte er en torn i øjet på vores vestlige tolerante selvbillede.

På Overgaden præsenterer Oreet Ashery totalinstallationen Party for Freedom, der blander politik med punkmusik og performance med trash-æstetik. Udstillingen rejser spørgsmål om de på én gang ubevidste og politisk motiverede strømninger, der er associeret med det vestlige frihedsbegreb – fra 70’ernes seksuelle frigørelse over de seneste årtiers modkulturer til den ekstreme højrefløjs fremstilling af islam og indvandring som en trussel mod nationalstaten.

I udstillingen mødes publikum af et rum indhyllet i plastik. Her opfordres man til at deltage aktivt ved at male på de transparente plastvægge. I løbet af udstillingsperioden tilføjes nye vægge af plastik, så rummet og dermed muligheden for at udtrykke sig bliver gradvist mindre ligesom ytringsfriheden bliver begrænset jo mere, man ytrer sig.

Udstillingens hovedrum er domineret af et overvældende sansemættet billedtableau i ti kapitler, der spænder over emner og begivenheder som mordet på Pim Fortuyn og Theo van Gogh, sanseligheden i politisk æstetik og interaktionen mellem musik og nyhedsmedier. Værket akkompagneres af nyskrevet musik af den finske moderne komponist Timo-Juhani Kyllönen, punkbandet Woolf, eksperimentallydkunstneren Chyskyyrai og hardcore-jazz fusionsmusikeren Morgan Quaintance.

Party for Freedom er en udstillingsrække og en serie af events skabt af Oreet Ashery. Værket vises og performes i forskellige variationer og forgreninger rundt om i verden – nogle gange på kunstinstitutioner og andre gange som en engangsevent i en dagligstue eller i et undervisningslokale. Værket antager nye former for hver ny lokalitet. I dansk kontekst finder værkets slagkraftige politiske tematikker en særlig aktualitet i forhold til diskussionen af frihedsbegrebet – og i særdeleshed ytringsfriheden – som blev en håndgribelig udløber af Muhammedtegnings-sagen.

Oreet Ashery er født i Jerusalem og bor og arbejder i London. Hun arbejder tværmedialt med video, performance, objekter og tekst og hendes værker er ofte stedsspecifikke og inddrager publikum som aktive deltagere. Hun har udstillet i adskillige internationale sammenhænge, heriblandt Liverpool Biennalen, Tate Britain og Brooklyn Museum.

overgaden2

Uffe Isolotto: The Pocket Philosopher’s Catharsis in the Winter Garden
Den danske kunstner Uffe Isolotto undersøger den arketypiske opfattelse af kunstner-jeget i en samtid, hvor vi alle er billedproducenter. Rollen som den følsomme og destruktivt indadvendte kunstner bliver iscenesat fra flere vinkler i en skulpturel installation, hvor menneskekroppe laver halsbrækkende stunts.

På Overgadens første sal omdannes rummet ud mod Christianshavns Kanal til en skulpturel parafrase over en klassisk vinterhave som et overgangsrum mellem det ægte og det kunstige. Rummets søjler mimer tulipaner, og et interiør af patinerede kobbermøbler med krummelurer tilnærmer sig en billedliggørelse af tankernes snørklede veje. Billeder af det selvopslugte individ, der suger sin egen gift, er spredt ud over lokalet. Udgangspunktet for møblementet er begrebet ”Prokrustesseng”, som er taget fra myten om Prokrustes, der strakte eller forkortede sine ofres lemmer, for at tilpasse dem sin jernseng. I den afledte betydning bliver begrebet brugt, når man forsøger at tilpasse virkeligheden ens egen allerede forudfattede idé. Kunstnerens evne til at konstruere virkeligheder og blive opslugt af sine egne kreative tanker er netop en væsentlig del af Isolottos udstilling.

Graden af selv-design, i en strøm af nutidens sociale medier som Facebook og Instagram, kobles til myter fra antikkens Grækenland, hvilket Isolotto bruger som afsæt for at undersøge kunstnerrollens konstruktion og det kreative afkast som garant for en bagvedliggende ægthed. For hvor står den billedskabende kunstner, når alle og enhver kan iscenesætte sig selv, kommentere begivenhedernes gang og dokumentere hverdagen omkring dem uden problemer – og endda gøre det tilgængeligt for hele verden på under et minut?

Med sin soloudstilling sætter Isolotto på denne måde scenen for en monolog om den skabende kraft, dens præmisser og dens faldgruber. I en scenografi, der balancerer mellem patos og satire, og med lommefilosoffen som alter ego vender Uffe Isolotto vrangen ud på kunstnerrollen og den kreative proces.

På åbningsaftenen d. 6. september vil Isolottos dobbeltgænger udføre en reenactment af en Bas Jan Aders-performance. Her vil dubleanten køre i kanalen på cykel – det hele vil blive optaget undervejs af dronehelikoptere. Dokumentation af performancen vil efterfølgende indgå i udstillingen.

Uffe Isolotto er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2007. Han er en af kunstnerne bag udstillingsstedet Toves Galleri på Vesterbro og har udstillet i den sammenhæng flere gange, ligesom han har været med på udstillinger i ind- og udland bl.a. på Den Frie udstillingsbygning, Malmø Kunsthal og Charlottenborg Kunsthal.




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.