KanalbroAeben_07-07_456146a

Broerne yderligere forsinkede

Pihl og Søns meddelelse om konkurs i går eftermiddag har også betydning for broerne på Christianshavn. Ifølge en artikel i Politiken i dag, har Københavns Teknik- og Miljøforvaltningen meddelt “at der ikke er nogen tvivl om, at Pihls konkurs får størst konsekvens for Inderhavnsbroen”, idet det ifølge avisen er den første skydebro i Europa og dermed et komplekst projekt at udvikle. Avisen skriver at det fortsat er “op til kurator, hvad der skal ske med det”.
Pihls konkurs føjer sig til en lang række af bizarre begivenheder omkring de christianshavnske broer. Indvielsen er flere gange blevet udsat, og de burde allerede have været monteret før denne sæson, men Teknik- og Miljøforvaltning har i flere omgange givet begrundelser som for høje bropiller, for dårlig stålkvalitet og forkert broklapstørrelse som årsager til forsinkelsen.
Foruden forsinkelserne er det også sandsynligt at broerne også bliver dyrere. Det begrundede Henrik Fausing, advokat og afdelingschef i Dansk Byggeri i gårsdagens Berlinske.
“Der er nogen risiko forbundet med at gå med i et byggeri, hvor man ikke har været med i planlægningen. Der skal udarbejdes nye kontrakter, for de fleste entreprenører vil jo ikke påtage sig ansvaret for det, som allerede er lavet. Derfor er det meget sandsynligt, at der kommer nogle ekstra omkostninger”, siger han.
Forsinkelserne er ikke blevet begrædt af sejlerne i og omkring Christianshavns Kanal. For dem har de betydet endnu en – måske sidste – sæson med fri indsejling til Øresund. Det forventes at havnen vil affolkes for skibe, når broerne er på plads.




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.