Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft
Yvette Brackman: AGIT FLIGHT
Den dansk-amerikanske kunstner Yvette Brackman undersøger med udgangspunkt i sin egen familiehistorie, hvordan minder og traumer nedarves fra generation til generation.
Identitet, tilhørsforhold og erindring er gennemgående temaer i Yvette Brackmans kunstneriske arbejde, der spænder over installation, skulptur, performance, video og tekst. Til Overgaden har Yvette Brackman skabt en række nye værker, der tager afsæt i hendes polsk-jødiske familie, som måtte flygte fra det sovjetiske styre i 1950erne.
Med AGIT FLIGT udforsker Brackman, hvordan politiske strukturer og omstændigheder kan påvirke en familie og dens historie – også lang tid efter at de voldsomme og afgørende begivenheder har fundet sted. Udstillingen er udformet som en totalinstallation med et narrativt forløb, der inddrager beskueren i en rumlig og performativ koreografi. Her sammenkobles skulpturelle objekter med tekstilbaserede og tekstbaserede elementer, der trækker på så forskellige referencer som den russiske revolutionsæstetik, klassiske læringsplancher og familietraume-terapi.
Om end udstillingens udgangspunkt er kunstnerens egen familiehistorie knytter den an til mere generelle og alment menneskelige tematikker som fordrivelse, migration og eksil, der i allerhøjeste grad stadig er aktuelle problemstillinger verden over.
I løbet af udstillingsperioden vil det desuden være muligt selv at deltage i terapisessions uden for Overgadens almindelige åbningstid.
AGIT FLIGHT er Yvette Brackmans første større udstilling i København siden installationen Land i X-rummet på Statens Museum for Kunst i 2001.
Yvette Brackman er født i 1967 i New York og uddannet fra School of the Art Institute of Chicago og University of Illinois, Chicago. Hun har været professor på Det Kgl. Danske Kunstakademi fra 2000-2007 og er medlem af Akademirådet. Brackman har udstillet, undervist og været kurator på et væld af kunstinstitutioner såvel i Europa som i USA. De seneste år har hun blandt andet udstillet på Moskva Biennalen, Rusland (2013); Liverpool Biennalen, England (2012); Freies Museum, Berlin (2012); LAXART, Los Angeles (2011) og Museet for Samtidskunst, Roskilde (2010).
REVISIT: Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft
For andet år i træk genbesøger Overgaden sin egen udstillingshistorie og byder på en nutidig fortolkning af en ikonisk udstilling fra 1989, der med punkåndens fandenivoldskhed forsøgte at nedbryde skellene mellem kunstens udtryksformer.
Udstillingsformatet REVISIT er et årligt tilbagevendende nedslag i Overgadens historie, som ser nærmere på nogle af de mange betydningsfulde kunstprojekter, som huset har rummet gennem årene. I 2014 kaster vi nyt lys over udstillingen Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft, der blev arrangeret af forfatter og komponist Vagn E. Olsson fra bandet No Knox.
Projektet var et udtryk for tidens punkånd, hvor tværkunstneriske eksperimenter, amatørisme og en do-it-yourself tilgang blev betragtet som en kreativ katalysator. På udstillingen byttede billedkunstnere og musikere derfor roller i et forsøg på at nedbryde de traditionelle skel mellem kunstarterne. Udstillingen indeholdt bidrag af væsentlige aktører fra datidens kunstscene – fra Poul Borum til Christian Lemmerz – og er blevet beskrevet som det danske punkmiljøs sidste kunstneriske manifestation.
I 2014-versionen af Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft har Overgaden inviteret et nyt hold af kunstnerkuratorer til at indtage udstillingsrummene med deres bud på, hvordan et tværæstetisk eksperiment kunne se ud i dag. Sammen med udstillingens oprindelige ophavsmand Vagn E. Olsson vil billedkunstnerne Ragnhild May, Amalie Smith og Hannah Heilmann samt Klimakrisen ved digterne Lars Skinnebach og Theis Ørntoft hver især invitere en række deltagere til at udforske og udfordre grænsefladerne mellem billedkunst, musik og litteratur.
Som dengang ledsages udstillingen af et omfattende eventprogram, der bl.a. byder på historiske anekdoter, koncerter, performances og et seminar om amatørens rolle – eller mangel på samme – i dansk samtidskunst fra 80erne til i dag.
There are no comments
Add yours