overgaden.jpeg

Nye udstillinger på O – Overgadenr

Foto: Sóley Ragnarsdóttir og Joon Yeon Park: Detalje fra tapet til udstillingen _Organizing Principles_, 2021. Print på tapet.
Med udstillingerne _No History at All_ af Dina El Kaisy Friemuth og _Organizing Principles_ af Sóley Ragnarsdóttir markerer O – Overgaden to spirende kunstnerskaber af international kvalitet
Fra 5. november: O – Overgaden præsenterer kulminationen på to unge kunstneriske talenters deltagelse i udviklingsforløbet _INTRO_: Med udstillingerne _No History at All_ af Dina El Kaisy Friemuth og _Organizing Principles_ af Sóley Ragnarsdóttir stiller kunstnerne spørgsmål til måden, vi arkiverer og kategoriserer verden omkring os.
DINA EL KAISY FRIEMUTH: No History at All
– Hvornår er handlinger fortid?
Dina El Kaisy Friemuth
_No History at All_
O – Overgaden [1] 6. nov. – 31. dec. 2021
Fernisering 5. nov. kl. 17 – 22
Download pressefotos [2] I sin første institutionelle soloudstilling _No History at All _kaster billedkunstner Dina El Kaisy Friemuth et kritisk blik på historiens vestlige magtstrukturer og spørger, om historieskrivning i sig selv er et imperialistisk foretagende. Udstillingen præsenterer en serie nye værker i form af et specialdesignet gulvtæppe, en videoinstallation, plakater, en tegneserie, et seks meter langt facadebanner med teksten “Some Ideas Have to Die”, samt en særligt kurateret arrangementsrække, der intervenerer med kunsthallens institutionelle program.
El Kaisy Friemuth inviterer udstillingens publikum til at tage plads på et stort gulvtæppe prydet med politiske og poetiske citater fremfor at gå oprejste gennem udstillingsrummet, som man oftest gør i museumsinstitutioner. Fra tæppet kan man se det nye videoværk _House of KA_ (2021), der blandt andet er filmet på Neues Museum i Berlin. Her indtager kunstnerens og to familiemedlemmer hovedrollerne sammen med nogle af museets historiske artefakter, som under kolonitiden blev stjålet af Vesten.
Til tonerne af et gyserinspireret lydunivers og med filmiske referencer til _Nat på Museet_ og Netflix-hitserien _Pose_ følger vi gruppen studere museets egyptiske skulpturer efter lukketid. El Kaisy Friemuths mor, der er tidligere egyptisk rejseguide, fortæller historier om den egyptiske tro på sjælens vandring, alt imens der klippes mellem, at hun og lytterskaren sidder på museet og i hjemmet. Dermed bliver museets store, statslige historiefortælling stillet overfor den feministiske sammenkomst og deres personlige erfaringer. _”I am here because white people were in my country”,_ lyder citatet af den antiislamofobiske aktivist Houria Bouteldja på udstillingens gulvtæppe, og samme udsagn fornemmes alle værkerne at kommunikere. Dermed sætter El Kaisy Friemuth spørgsmålstegn ved selve begrebet historieskrivning og spørger: Hvornår kan man definere noget som fortid?
I disse år beder historisk kolonialiserede folkeslag og nationer over hele verden Vesten om at tilbagelevere stjålne, kulturhistoriske artefakter, der er indregistreret på utallige museer. El Kaisy Friemuths video og udstilling kalder på refleksioner omkring, hvordan de stjålne genstande kan returneres til deres oprindelseslande uden blot at blive overdraget til “endnu et museum”? Som en slags dekolonial undvigelsesmanøvre undersøger _No History at All _alternativer til historieskrivning ved at vække de egyptiske artefakter til live gennem personlige fortællinger og visuelle værker, fremfor at lade dem stå døde og fikserede i glasmontre.
_”At turde råbe samfundets dybt skævvredne magtforhold op, pege på de institutionelle racistiske strukturer, vi som danskere helst ikke vil anerkende findes i vores kultur, og insistere på afviklingen af eurocentrisk historieskrivning, kræver en stærk og tydelig stemme. Den stemme bringer Dina El Kaisy Friemuth os i sit kunstnerskab. El Kaisy Friemuth gør os klogere på den nødvendighed, det er at forstå, at også vi – som en hvid, dansk kunstinstitution – har et arbejde at gøre med at dekolonialisere og mangfoldiggøre vores institutionelle rum”_, siger Aukje Lepoutre Ravn, konstitueret leder af O – Overgaden.
El Kaisy Friemuth er kendt for sit aktivistiske, kollektive, feministiske og kritiske kunstneriske arbejde. Deres praksis skabes ofte i samarbejde med andre kulturarbejdere og involverer kuratering, tekst, performance og video. Således vil udstillingen _No History at All_ også omfatte en eventrække, hvor Friemuth giver rum og plads til flere stemmers perspektiver på udstillingens tematik. Blandt andet inviterer den nyopstartede fagforening for racialiserede kunstnere og kulturarbejdere i Danmark – The Union [3] – til samtaler på gulvtæppet den 11. november og 2. december.
_Dina El Kaisy Friemuth (f. 1988, DE) bor og arbejder i København og Berlin og er blandt andet medstifter af kunstnerkollektivet FCNN – Feminist Collective With No Name sammen med Anita Beikpour. De er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København og UdK Berlin 2010-2016 og deltager p.t. i Berlin Programme for Artists 2021-2023._
Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Statens Kunstfond.
SÓLEY RAGNARSDÓTTIR: Organizing Principles
– At se verden med nye øjne
SÓLEY RAGNARSDÓTTIR
_Organizing Principles_
6. nov. – 31. dec. 2021
O – Overgaden [1] Fernisering 5 nov. kl. 17 – 22
Download pressefotos [4] Sóley Ragnarsdóttirs første institutionelle soloudstilling _Organizing Principles_ bølger sig gennem O – Overgaden førstesal som et hyperornamenteret kunstnerisk univers, hvor akryl og epoxy blander sig med rav, muslingeskaller og havslebne glasstykker på store, fritstående lærreder og sirligt udsmykkede servietværker. Væggene er beklædt af kunstnerens mønstrede tapeter, og øjne lavet af samme materiale som både og surfboards vugger i fiskerreb fra loftet foran ravtonede vinduer.
Da coronakrisen lukkede verden ned, flyttede Ragnarsdóttir til Thy. Det nyetablerede liv blandt ravjægere, fiskere og surfere har tydeligt influeret kunstnerens unikke, visuelle stemme såvel som udstillingens konceptuelle lag. Gennem Ragnarsdóttirs øjne ser vi livet ved havet som en poetisk billedfabel: _”Havet binder det hele sammen: For fiskerne er havet en arbejdsplads, og for surferne er det en legeplads”_, fortæller Ragnarsdóttir, der bruger dekorative elementer til at undersøge, hvordan vi forholder os til vores natur.
Udstillingen peger på en tendens til at inddele tilværelsen i kasser; byen og mennesket overfor naturen. Ragnarsdóttir tilbyder os en anden – mindre ordnet og mere sanselig- måde, at færdes i verden på og retter med _Organizing Principles_ vores blik mod de livgivende symbioser, der kan opstå, når ellers adskilte materialer, historier og verdener mødes.
Ragnarsdóttirs skulpturelle tilgang til maleriet lader udstillingens maleriske sprog bevæge sig fra lærredet og ud til alle rummets elementer. Dermed skaber kunstneren en betagende æstetiseret verden, der flirter med kitsch og trækker tråde til kunsthåndværkets Arts and Crafts traditioner – såvel som til kunstnerens eget islandske ophav. Kunsthåndværkets dekorative tradition har længe haft en position som modpol til den ophøjede billedkunst, men Ragnarsdóttir ryster posen og stiller skarpt på det dekoratives kunstneriske værdi, som noget, der også har en plads og berettigelse i samtidskunsten.
_”Med en fintfølende fornemmelse for kontrasterende materialers møder, den ornamenterede repetitions hypnotiske effekt og brugen af farver og symbolers psykologisk og mytologiske betydninger, skaber Sóley Ragnarsdóttir et eklektisk og forførende visuelt univers, der bjergtager os med sin detaljeringsgrad. Det samlede udtryk er ret vildt”, _siger Aukje Lepoutre Ravn, konstitueret leder af O – Overgaden.
Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Kunstfond, Knud Højgaard’s Fond, 15. juni fonden, Beckett Fonden og Rådet for Visuel Kunst, København.
_Sóley Ragnarsdóttir [5] (f. 1991, DK/IS) bor og arbejder i Thy i Nordjylland. Hun er uddannet fra Städelschule, Frankfurt, Tyskland i 2014-2019 og har udstillet bl.a. på Städel Museum (Frankfurt), Historisches Museum (Frankfurt), Jean Claude Maier (Frankfurt) og Kunstforum (Darmstadt)._
Performance i udstillingen: Torsdag den 18. november fortolker billedkunstner, forfatter og performer Klara Ström [6] (f. 1990, SE) Ragnarsdóttirs kunstneriske univers: Ström skaber en performance særligt til udstillingen, der inviterer til en stund med sagnfortællinger, sang og tekst om havet og dets mytologiske væsner.

Links: —— [1] overgaden.org [2] www.dropbox.com/sh/acsfa1z12g0ll6t/AADOMFSOG01_MRhL8cO3ZIc7a?dl=0 [3] www.theunionbipoc.com [4] www.dropbox.com/sh/hg9egopqlzxogiy/AACSk8vU6H6zeCp2VHUVB8NZa?dl=0 [5] www.soley.info/ [6] klarastrom.se/




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.