Giv din gamle cykel til studenterne
Christi og Ioana fra Rumænien udforsker Dragør på cykler doneret af private, der ikke længere skulle bruge deres gamle cykler. Christi er til daglig multimediestuderende og Ioana designstuderende i Timisoara i Rumænien, men i øjeblikket praktikanter på Christianshavn. Foto: Christianshavns Kvarter
Hvis du ikke længere bruger din cykel, kan du give den et nyt liv hos en studerende, der kan bruge den til at komme frem og tilbage til skolen.
Det er cykelværkstedet på Nordens største kollegium, Øresunskollegiet, som ligger lige uden for Christmas Møllers Plads, der tilbyder at formidle cyklerne. Og der er god brug for dem, for at være studerende i København er næsten synonymt med at være cyklist; det er som regel hurtigere og i hvert fald billigere end kollektiv transport. Et ungdomskort koster typisk 600-700 kroner – penge der skal tjenes ekstra, for SU dækker i mange tilfælde ikke engang huslejen i dagens København.
Det gør ikke så meget, at din cykel ikke er køreklar, for det sørger værkstedet for. Eller rettere sagt, det sørger den studerende selv for, for selv om de fleste i dag ikke har den fjerneste idé om, hvordan man reparerer noget som helst, sætter den studerende sin cykel i stand under kyndig vejledning. Det er der tit stor underholdningsmæssig værdi i, for uden nogensinde at have haft et stykke værktøj i hånden kan det godt virke lidt overvældende at reparere bremser, hjul, gear eller andet mekanisk. Men i værkstedet er der god hjælp til det meste, og de studerende ender altid med at få fikset en cykel, som tjener dem mindst resten af uddannelsen.
“Det er underholdning af høj karat, når en studerende opdager sammenhængen mellem skrue og møtrik, eller når en pludselig indser, at årsagen til, at luften ikke bliver i dækket, er, at der ikke er nogen ventil i slangen”, siger Knud Josefsen, som står for værkstedet. Det har åbent en aften om ugen og går under navnet “Academic Bikes”, for at afspejle, at en stor del af “kunderne” er udenlandske studerende, hvoraf en god del aldrig har siddet på en cykel før. De bliver først sendt på en tur på Holmen for at øve sig på nogle af de øde veje derude, inden de bliver sluppet løs på de københavnske kamikaze-cykelstier.
Københavns Kommune anslog sidste år, at der hvert år bliver indsamlet omkring 40.000 cykler på gaderne i København. De fleste ender trist nok som metalaffald, selvom de med en beskeden indsats sagtens kunne komme ud og rulle igen. Men disse cykler må ikke bruges, hvis de er indsamlet af kommunen eller blevet til overs fra mærkninger i beboerforeninger. De skal kasseres, med undtagelse af nogle få, der sælges på politiets auktioner. Så mens verden mangler ressourcer, smides gode cykler ud i lange baner.
“Vi tager næppe omsætning fra cykelsmedene, for mange studerende har ikke mulighed for at købe en ny cykel. Selv hvis de er så heldige at modtage SU, hvilket jo som udgangspunkt kun er de danske studerende, kan de jo ikke bruge en måneds indkonst på en cykel. Så vi skaber faktisk mere arbejde ved at sende flere cykler i cirkulation”, siger Knud Josefsen. Han håber dog at de studerende bliver inspireret til at begynde at reparere i det hele taget. “Alle snakker om hvor vigtigt det er at vi passer på verdens resurser, men hvert år bruger vi stadig bare mere end sidste år. Der er brug for at nogen gør noget”, siger han.
Cykler kan afleveres på kollegiet tirsdag aften i Øresundskollegiets værksted i G7 (kælderen under den fælles indgang G/H) eller du kan bede om at få den hentet ved at sende en mail til knud@eln.dk.
There are no comments
Add yours