1_credit-diara-sow-scr.sh_.-d.n.a.-hydrocapsules.love-.jpeg

To soloudstillinger på O – Overgaden

_Foto: Diara Sow_
Årets udvalgte kunstnere i udviklingsprogrammet _INTRO_ – Dina El Kaisy Friemuth og Sóley Ragnarsdóttir – åbner stort anlagte soloudstillinger på O – Overgadens 5. november
O – Overgaden [1] er stolte af at kunne præsenterer to totalinstallationer _No History at All _af Dina El Kaisy Friemuth og _Organizing Principles _af Sóley Ragnarsdóttir; kulminationen på det skræddersyede udviklingsforløb _INTRO_, som kunstnerne har gennemgået det seneste år.
DINA EL KAISY FRIEMUTH
No History at All O – Overgaden 6. nov. – 31. dec. 2021 Fernisering 5. nov. kl. 17 – 21
Dina El Kaisy Friemuths kommende soloudstilling _No History at All_ består af en totalinstallation på O – Overgadens underetage og en intervention i kunsthallens institutionelle program. Udstillingen holder et spejl op foran den hvide, vestlige museumsinstitution og stiller spørgsmålstegn ved dens historiske magtposition og aktuelle eksistensberettigelse. Med bl.a. en arrangementsrække, et nyt filmværk, et tæppe udsmykket med et citat af den antiislamofobiske aktivist Houria Bouteldja og store, kulørte statement plakater beder El Kaisy Friemuth i sin første, danske institutionelle soloudstilling sit publikum om at tage stilling til historieskrivningen, de selv er en del af.
I udstillingen tager man plads på et stort installeret gulvtæppe, der mimer den kultur, El Kaisy Friemuth selv er vokset op i, hvor familier sidder sammen og deler viden gennem fortællinger, skrifter og billeder. Gulvtæppet danner rum for sociale arrangementer og debatter i udstillingsperioden, hvor El Kaisy Friemuth faciliterer en række samtaler om dekolonial tænkning og institutionel kritik italesat af især stemmer fra det globale syd.
“Hvem kan eje en historie?”, spørger El Kaisy Friemuth med udstillingens spørgsmål til demokratiet og museets legitimitet: Museets er en oplysningsinstitution, der i Vesten hyldes som et produkt af oplysningstiden. Men museet bærer også på en dyb og smertefuld historie af imperialisme, kolonialisme og hvidt overherredømme; mange museer har stadig objekter, som blev stjålet under kolonitiden. I en kritik af, at museumsinstitutionen repræsenterer et Vestligt blik på verden, spørger udstillingen, hvordan man kan returnere kulturhistoriske artefakter til deres oprindelseslande uden bare at give dem til “endnu et museum”? Og hvordan kan man implementere radikale og vedvarende strukturelle forandringer i selvsamme museumsinstitutioner – eller på en kunstinstitution som O – Overgaden?
El Kaisy Friemuth er kendt for sit aktivistiske, kollektive, feministiske og kritiske kunstneriske arbejde, der undersøger socio-politiske fællesskaber og tilhørsforhold og sætter spørgsmål om køn, etnicitet og klasse i relation til kulturel opvækst. El Kaisy Friemuths aktivistiske praksis skabes ofte i samarbejde med andre kulturarbejdere og involverer kuratering, tekst, performance og video. Således vil udstillingen _No History at All_ også omfatte en udvidet eventrække af workshops, paneldebatter og talks, hvor Friemuth giver rum og plads til flere stemmers perspektiver på udstillingens tematik. Blandt andet afholder den nyopstartede fagforening for racialiserede kunstnere og kulturarbejdere i Danmark – The Union – en samtalerække på gulvtæppet.
_Dina El Kaisy Friemuth (f. 1988) bor og arbejder i København og Berlin og er blandt andet medstifter af kunstnerkollektivet FCNN – Feminist Collective With No Name sammen med Anita Beikpour. De er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København og UdK Berlin 2010 -2016 og deltager p.t. i Berlin Programme for Artists 2021-2023._
SÓLEY RAGNARSDÓTTIR
Organizing Principles 5. nov. – 31. dec. 2021 O – Overgaden Fernisering 4 nov. kl. 17 – 21
Sóley Ragnarsdóttirs første institutionelle soloudstilling _Organizing Principles _udfolder et detaljerigt og hyperornamenteret kunstnerisk univers: En totalinstallation med afsæt i en skulpturel tænkning af maleriet, hvis æstetiske sprog og fortællinger er tydeligt udviklet af kunstnerens nyetablerede liv i Thy ved Vesterhavet. Øjne så store som havbøjer hænger i fiskerreb fra loftet og funkler foran ravfarvede vinduer. Skulpturelt installerede malerier med udskårne rammer og svungne fødder, en serie af pointillistisk dekorerede servietværker og et specialdesignet, grafisk tapet bølger sig gennem O – Overgadens overetage i et forførende rum, hvor natur og maleri smelter sammen.
Ragnarsdóttir bygger sine værker op af syntetiske og naturlige materialer i lag: Akryl, olie, epoxy, solsikkekerner, rav, havslebne glasstykker udsmykker både lærreder, servietter og former skabt af det materiale, man laver surfbrædder af. Ragnarsdóttir er først og fremmest maler, men hendes maleriske sprog får lov at brede sig fra lærredet og ud over alle udstillingens elementer. Dermed inviterer kunstneren os ind i en betagende æstetiseret verden, der flirter med kitsch og trækker tråde til kunsthåndværkets Arts and Crafts traditioner – såvel som til kunstnerens eget islandske ophav. Kunsthåndværkets dekorative tradition har længe stået som modpol til den ophøjede billedkunst, men Ragnarsdóttir ryster posen og stiller skarpt på det dekoratives kunstneriske værdi, som noget, der også har en plads i samtidskunsten.
Havet spiller en central rolle i både udstillingens æstetiske og konceptuelle lag. Da coronakrisen lukkede verden ned, forlod Ragnarsdóttir sit hjem i Berlin for at flytte til Thy. Livet blandt ravjægere, fiskere og surfere har præget kunstnerens unikke, visuelle sprog dybt, og Ragnarsdóttir retter med udstillingen _Organizing Principles_ vores blik mod de frugtbare og livgivende symbioser, der kan opstå, når ellers adskilte materialer, historier og verdener mødes.
_Sóley Ragnarsdóttir (f. 1991) bor og arbejder i Thy i Nordjylland. Hun er uddannet fra Städelschule, Frankfurt, Tyskland i 2014-2019 under Amy Sillman og Monika Baer, og har primært udstillet bl.a. på Städel Museum (Frankfurt), Historisches Museum (Frankfurt), Jean Claude Maier (Frankfurt) og Kunstforum (Darmstadt)._

Links: —— [1] overgaden.org




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.