Broer har sendt både på flugt fra Christianshavn
Broer har sendt både på flugt fra Christianshavn. Det skriver Politiken i dag i en stort opsat artikel i dag som kan ses . Essensen af artiklen er at antallet af lystsejlere i sommer er halveret i Trangraven og gået ned med en tredjedel i Wilders Plads Marina.
Projektet er desværre kørt helt af sporet. Fra starten har der aldrig været nogen dokumentation for at broer på dette sted i kanalen og over Inderhavnen skulle være af nogen særlig trafikmæssig betydning. Den oprindelige COWI rapport var baseret på antagelser, bl.a. om Bryggebroen, som jo ligger et helt andet med lang afstand til andre muligheder for at krydse havnen. Siden har det været ramt af alle de fejl det kunne med forkerte højder på bropiller, forkerte størrelser på broklapper, ingen trafikmæssig tilslutning på Christianshavnersiden og senest entreprenørens fallit.
Ingen ved hvor økonomien er i projektet. Christianshavns Lokalråd har for nylig spurgt Københavns Kommune, for hvis projektet er kørt som andre af Pihl og Søns projekter, hvor bygherren har bedt om store beløb “up front”, som det hedder, altså store forskud, er pengene brugt uden at der nødvendigvis er leveret arbejde for dem.
Men Københavns Kommune vil ikke svare. Lokalrådet har blot modtaget et brev der lyder: “Forvaltningen arbejder fortsat på at afklare det fremadrettede mht. tid, økonomi og færdiggørelse af broerne. Det er derfor ikke muligt eller hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at oplyse om det forespurgte.”
Og alt imens et 400-årigt sejlermiljø lakker mod enden.
Forsøgene på manipulation fra bromodstandernes side er jo utallige! – men dette sidste er dog ved selvsyn dødfødt!!
En spadseretur langs kanalen afslører hurtigt, at bådene i Christianshavn som sædvanlig ligger i flere lag og stort set forhindrer udsyn og øvrig brug af kanalen! – så det er jo lige før, at man også af den grund glæder sig til færdiggørelsen af broerne og en evt. lavere belægningsgrad!!
Kære Bo,
Artiklen i Politiken drejer sig om gæstesejlerne, ikke om fastliggerne.
Med venlig hilsen
Knud Josefsen
Lad Havnen Leve