johan rosenmunthe

Nye udstillinger i Overgaden

27. januar – 18. marts 2018
Fernisering: fredag d. 26. januar kl. 17-20

Johan Rosenmunthe: Hidden in Plain Sight

På sin første store soloudstilling i København præsenterer Johan Rosenmunthe os for værker, der spekulerer i, at genstande optager viden fra deres omgivelser. Hvad kan vi eksempelvis lære af en tandbørste, en violinbue eller en robotarm?

Den danske kunstner Johan Rosenmunthe er optaget af, hvordan arkæologi, tid og potentiel energi spiller sammen. På sin solopræsentation på Overgaden kommer denne interesse til udtryk i en sanselig materialeundersøgelse, der giver os anledning til at se de velkendte brugsgenstande, som vi omgiver os med, i et nyt lys.

Hvad adskiller egentlig ‘døde’ objekter fra ‘levende’ organismer? Udstillingen på Overgaden tager udgangspunkt i en antagelse om, at menneskeskabte genstande såvel som naturens materialer lagrer informationer om deres omgivelser i form af eksempelvis lydbølger, temperaturpåvirkninger og hormoner, men at vi på nuværende tidspunkt blot ikke er i stand til at måle og registrere denne viden. I kunstnerens optik kan vi potentielt lære af vores hverdagsobjekter, ligesom der foregår en udveksling og kommunikation os og dem imellem.

På Hidden in Plain Sight omformes udstillingsrummene til et spekulativt – måske fremtidigt – arkæologisk sted, der danner ramme om en række nye værker, som med metoder hentet fra kemien og industriens verden dissekerer og udforsker forskellige objekters materie.

Som det første i udstillingen mødes publikum af et landskab bestående af kalksten, som breder sig ud i hele rummet. Her er der placeret en serie af print, der alle er registreringer og gennemlysninger af et udvalg af organiske såvel som uorganiske materialer.

I næste rum kan man nærstudere hverdagsgenstandes bestanddele, idet kunstneren har indstøbt blandt andet et cykeldæk, en høvl og et kontrolpanel i plast og derefter skåret dem igennem.

Udstillingens sidste element består af en række væskefyldte og bagbelyste beholdere, hvori der er nedsænket forskellige genstande som violinbuer, tandbørster og en industrirobot. Sidstnævnte er placeret i en beholder, hvorpå der er monteret en hane, som gør det muligt for publikum at indtage det berigede vand, der i et lukket kredsløb konstant strømmer hen over robotten og ud gennem hanen.

Med Hidden in Plain Sight giver Johan Rosenmunthe os et anderledes og sanseligt syn på vores hverdags brugsgenstande og giver os samtidig anledning til at overveje, hvordan vi tilskriver og udvælger objekter og materialer og indgyder dem særlig betydning.

Johan Rosenmunthes arbejde spænder fra kunstnerbøger og fotografi til skulpturelle installationer og performances. Han har udstillet både nationalt og internationalt, senest på Tranen og Kunsthal Nord samt Deli Gallery i New York, MELK i Oslo og Museum De Domijnen i Holland. Han er uddannet på RUC og Fatamorgana.

 


Mathias & Mathias: Kære

Kunstnerduoen Mathias & Mathias undersøger relationen mellem kunsten og lovgivningen i deres hidtil største solopræsentation. 

Kunstnerduoen Mathias & Mathias, der består af Mathias Toubro og Mathias Dyhr, er kendt for deres scenografiske installationer, der gør brug af teatrets virkemidler og skaber situationer, hvor forholdet mellem kunst og liv berøres. I en nyproduceret totalinstallation giver duoen sig i kast med at undersøge forholdet mellem lov og kunst. Hvad sker der, når juraens rationelle fornuft møder kunstens sentimentale subjektivitet? Og hvorfor overtrumfes den principielle og nøgterne erkendelse sommetider af følelser og fornemmelser?

Kunstnerduoen har gennem skulptur, scenografi og film besluttet sig for at se nærmere på disse spørgsmål ved at belyse faktiske og fiktive sager, hvor kunsten er blevet stillet for retten.

I udstillingen mødes publikum af en konstruktion beklædt med træpaneler og vinduespartier, som fungerer som en facade, hvorfra man kan kigge ind til udstillingsrummene. Når man går indenfor, træder man ind i et rum, der sender tankerne i retning af en retssal. I denne kulisse findes et landskab af møblement, der er tilklistret med informationer i form af tekster, tegninger, billeder og andet bevismateriale, der henviser til æstetiske domme. Her præsenteres også to film, der tager afsæt i retssagens menneskelige mellemregninger og udspiller sig som et kammerspil mellem en række aktører.

Den ene film tager udgangspunkt i en retssag mod kunstneren J.S.G. Boggs, som blev anklaget for at fabrikere falske pengesedler som en del af sin kunstneriske praksis. Filmen berører dog ikke retssagen som helhed, idet den udelukkende tager sit udspring i nævningenes interne spil. Filmen arbejder sig således hen imod, hvordan man opnår konsensus i en æstetisk retssag.

Med afsæt i fantomtegningen griber udstillingens anden film fat i processer omkring vidne- og sandhedsproblematikker, og hvordan man genkalder sig noget, som man kun har oplevet ganske kortvarigt.

Som kontrast til det informationstunge og saglige “retslokale” står et andet mere teatralsk ladet rum – det såkaldte depositionsrum, som bruges til afhøringer af vidner i forbindelse med retssager. Dette får i Mathias & Mathias’ bearbejdning karakter af en dramaturgisk scenografi, der balancerer mellem et faktuelt og fiktivt univers. Rummet bebos af en serie træskulpturer, der vækker associationer til klassiske teatertraditioner som den græske komedies kor, Commedia dell’artes arketyper og den religiøse klagesang.

Med Kære bearbejder Mathias & Mathias områder af kunstens præmisser, som sjældent får udstillingsplads, og får på subtil vis peget på lovmæssigheder i kunsten og det æstetiske i dommen.

Kunstnerduoen Mathias & Mathias har arbejdet sammen siden 2012, hvor de mødtes på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvorfra de tog afgang i 2016. Duoen har udstillet såvel i Danmark som i udlandet, herunder på Ringsted Galleriet, Udstillingsstedet Q, Last Resort, Sculpture by the Sea, Skulptur Odense, Tranen og MUNAL Museo Nacional de Arte, Mexico City.

Kontakt: For yderligere information om udstillingerne kontakt presseansvarlig Anne Riber på ar@overgaden.org eller ring 3257-7273

Overgaden er Københavns nytænkende udstillingssted for dansk og international samtidskunst. Med skiftende udstillinger og arrangementer som artist talks, foredrag, performances og filmvisninger fungerer Overgaden som platform for de nyeste udviklinger på kunstscenen og som forum for diskussion og debat.

Overgaden.
Institut for Samtidskunst
Overgaden neden Vandet 17
1414 Copenhagen




Der er ingen kommentarer - endnu.

Send