Cafebaad ved Chr. Faergecafe 25.04.17 004

Færgecafeén udvider i Christianshavns Kanal

Christianshavn har fået en ny restaurant, om bord på et skib. Det er “Christianshavnerfærgen MF”. Færgen åbner midt maj 2017 som med vin og charcuteri samt mulighed for at leje båden til private arrangementer. Den er beliggende i Strandgade, lige ved siden af Christianshavns Færgecafé. Du kan se mere om restauranterne på http://christianshavnerfaergen.dk/ og http://faergecafeen.dk/.

Christianshavnerfærgen

Christianshavnerfærgen er en antik, tidligere svensk registreret passagerfærge godkendt i Sverige til transport af 60 passagerer foreløbigt indtil maj 2019. Der findes et godt dokumentationsmateriale, som beskriver skibets historie. De svenske Statens Maritima Museer anser færgen for kulturhistorisk værdifuld, hvorfor man i 2011 besluttede, at kulturmærke færgen med ”K-mærket”.

christianshavnerfaergen 2

Skibet blev bygget i 1880 på Ljusne Mekaniska Verksted for at blive sat ind som Stockholms første brandsprøjtebåd. Det blev verdens mest moderne brandsprøjtebåd. Det kunne sprøjte 2.000 kander vand pr. minut. Ved første øvelse sprøjtede skibet vand op på taget af Grand Hotel i Stockholm. Brandsprøjtebåden blev kopieret i flere eksemplarer både af New Yorks og Göteborgs brandvæsen. Skibets første navn var S:t Erik efter navnet på Stockholms skytshelgen. Brandsprøjtebåden blev benyttet indtil 1932, hvor den blev solgt til civilt brug. I 1934 blev skibet ombygget til passagertrafik, mens det lå til kajs i Smögen. I 1942 blev skibet beslaglagt af den svenske marine. Det blev malet gråt, udstyret med en 8 mm luftværnskanon på fordækket og indsat som bevogtningsbåd ved afspærringen af Brofjorden. Først i 1945 blev skibet tilbageleveret til ejeren. Fra 1949 til 1969 gik skibet dels i rutetrafik Kungshamn – Hållö og dels fragtede det sardindåser mellem fastlandet og ABBAS´s sillfabrik på Smögen. Herefter sejlede det i rutefart bl.a. mellem Hälleviksstrand og Käringön og mellem Smögen og Hållö. Skibet har siden fungeret som udflugtsbåd og har under skiftende navne og ejere sejlet ud fra Stockholm, Oslo, Ulricehamn, Smögen og sidst fra Grebbestad, hvor Erik Frandsen erhvervede det i 2015.

christianshavnerfaergen

Erik Frandsen i styrehuset på vej hjem fra Sverige.

Tidligt om morgenen 30. juni 1991 stødte skibet på grund øst for Grinda og blev stående på grunden med 30 graders slagside. Skibet fik mindre skader på køl og agterstævn. Der var ingen passagerer ombord. Under en udflugtstur fra Ulricehamn opstod der 27. juli 2005 ildebrand i maskinrummet pga. en elektrisk kortslutning. Man vendte tilbage til havnen og fik slukket ilden efter at have sat 42 passagerer af. Ingen kom til skade.

christianshavnerfaergen3

Christianshavnerfærgen i Grebbestad, Sverige.

Nuværende overbygning følger stort set udseendet fra 1934. Skrogformen har hele tiden været uændret. Skibsskroget er renoveret på Stege Skibsværft og overbygningen hos Laust Nørgaards bådebyggeri Ved Slusen i København S.

 

 




Der er 2 kommentarer

Send
  1. H. Jørler

    Endnu en potentiel støjkilde – vi har RIGELIGT, bl.a. fra den landfaste kro, hvor grupper af mere eller mindre fulde skrighalse – formentlig – rygere, er med til at spolere vores hårdtprøvede nattesøvn i sommerhalvåret. Og det er “lissom” ikke flere (turist)magneter / spisesteder, Christianshavn mangler … men nydelig, det er den da. Vh


Tilføj en ny kommentar